Melatonina przyczynia się do regulacji tego, co nazywamy zegarem biologicznym. To dzięki niej całe ciało „wie” kiedy jest dzień i czas aktywności a kiedy pora na nocny odpoczynek.

Melatonina potocznie określana jako „hormon snu” wytwarzana jest głównie przez szyszynkę. Poziom wytwarzanej melatoniny regulowany jest na podstawie informacji wzrokowych o tym czy nadchodzi noc (zmniejszona ekspozycja na światło).  Gdy melatonina osiągnie odpowiedni poziom stajemy się senni. 

Wpływ poziomu melatoniny na codzienne życie

Aż 80% melatoniny wydzielana jest w nocy. Gdy jej ilość jest wystarczająca, zasypianie trwa krócej niż pół godziny, nie następuje wybudzanie w środku nocy a po 7-8 godzinach snu organizm jest wypoczęty. Objawem zbyt niskiego poziomu melatoniny jest bezsenność. Dotyka ona najczęściej osób, które regularnie nie dosypiają, długo pracują przed komputerem lub w godzinach nocnych do późna oglądają telewizję. Niebieskie światło monitorów i ekranów sztucznie wydłuża dzień. W ten sposób nasz organizm jest niejako oszukany, nie wytwarza melatoniny pomimo, że nastała pora nocna.

Zmiany w systemie wytwarzania melatoniny mogą wystąpić także synchronicznie z porą roku. Kiedy dni stają się krótsze, szyszynka może wytwarzać hormon już od godzin popołudniowych co powoduje senność i zmęczenie, a także wpływa na metabolizm odporność.

Wraz z wiekiem zmniejsza się ilość wytwarzanej melatoniny, dlatego już osoby po 50 roku życia mogą mieć kłopoty z zasypianiem czy z ciągłością snu. Osoby starsze (po 80 roku życia) miewają rozregulowany rytm dobowy. Zdarza im się zasypianie w ciągu dnia, budzą się bardzo wcześnie rano. Zaburzenia snu mogą odczuwać także osoby zmieniające strefę czasową, pracujące w systemie zmianowym albo niewidome.

Odpowiedni poziom melatoniny wpływa na długość snu, a odpowiedni moment jej wytwarzania wpływa na porę zasypiania. Wypoczęty człowiek lepiej funkcjonuje w trakcie dnia, jest mniej drażliwy, rzadziej ulega infekcjom, nie jest przemęczony.

Dbaj o odpowiedni poziom melatoniny

Osoby mające trudności z zasypianiem i ciągłością snu mogą wykorzystać domowe metody. W porze zbliżającego się snu przebywać w zaciemnionych pomieszczeniach unikając ostrego światła, unikać ekranu tv czy komputera. W miejscu, w którym śpią powinno być możliwie ciemno. Pora zasypiania i budzenia się powinna być, w miarę możliwości, taka sama, dzięki czemu łatwiej będzie wyregulować czas snu. Zaleca się aby sen trwał 7-8 godzin. Za dnia można uzupełnić dietę w produkty zawierające śladowe ilości melatoniny jak banany, wiśnie, kukurydza czy mięta lub szałwia. Na kolację można zjeść produkty zawierające tryptofan będący aminokwasem, który podnosi poziom melatoniny jak jogurt, ciemne pieczywo, twarożek.

Rozwiązaniem jest także suplementacja melatoniny. Melatonina Plus Spray suplement diety to produkt, który zawiera połączenie melatoniny oraz ekstraktu z melisy. Forma sprayu znacząco ułatwia użycie. Melatonina Plus Spray suplement diety zawiera ksylitol, dzięki czemu jest przyjazny dla higieny jamy ustnej, a mentol nadaje przyjemnie odświeżający smak. Dzięki Melatoninie Plus Spray czas potrzebny do zaśnięcia może ulec skróceniu a sen przypomina naturalny. Melatonina pomaga w skróceniu czasu potrzebnego na zaśnięcie. Korzystne działanie występuje w przypadku spożycia 1 mg melatoniny krótko przed pójściem spać.